Det här ska du kunna!

I Läroplanen finns det flera förmågor som du tränar på om och om igen. Dessa förmågor har man valt att kalla TheBig5. Nu har pedagoger lagt till en förmåga och vi arbetar utifrån TheBig6. Läs mer om förågorna på länken för vi kommer tillbaka till dessa om och om igen.

I temat Vem ska leda oss? kommer vi att fokusera på förmågan att kommunicera. Du kommer att uttrycka dig i tal, skrift och bild på olika sätt. Du tränar din kommunikativa förmåga genom att:

  • samtala
  • diskutera
  • motivera
  • presentera
  • uttrycka egna åsikter och ståndpunkter
  • framföra och bemöta argument
  • redogöra, formulera, resonera och redovisa
Vi kommer att ha följande kunskapskontroller:

Vi kommer att bedöma enligt följande nivåer:

Bild
FörmågaNrDu når inte kunskapskravenDu når kunskapskraven Du når kunskapskraven välDu når kunskapskraven mycket väl
Uttrycka budskap med bilder1Dina bilder är ännu inte tillräckligt tydliga med vad någon varit med om eller vad någon tycker. Budskapet i dina bilder är ännu inte tillräckligt tydligt.Du skapar enkla bilder som berättar och visar vad någon varit med om och vad någon tycker. Budskapet i dina bilder visas på ett ganska bra sätt.Du skapar bilder som berättar och visar vad någon varit med om och vad någon tycker. Budskapet i dina bilder visas på ett tydligt och bra sätt. Du skapar väl utvecklade bilder som tydligt berättar och visar vad någon varit med om och vad någon tycker. Budskapet i dina bilder visas på ett mycket bra sätt.
Skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material2Du provar olika tekniker. Du har ännu inte fått kläm att använda tekniken, verktygen eller materialet. Du kan ännu inte få fram olika uttryck i dina bilder.Du använder olika tekniker, verktyg och material på ett ganska bra sätt. Du skapar olika uttryck i dina bilder.Du använder olika tekniker, verktyg och material på ett varierat och bra sätt. Du skapar olika uttryck i dina bilder på ett varierat och bra sätt.Du använder olika tekniker, verktyg och material på ett varierat och mycket bra sätt. Du har många idéer som du använder för att skapa olika uttryck i dina bilder.
3Du har svårt för att sätta ihop linjer, färger och bildelement på ett bra sätt.Du sätter ihop linjer, färger och andra bildelement på ett ganska bra sätt i dina bilder.Du sätter ihop linjer, färger och andra bildelement på ett bra sätt i dina bilder.Du sätter ihop linjer, färger och andra bildelement på ett mycket bra sätt i dina bilder.

6Du har svårt för redovisa dina bilder och anpassa redovisningen till budskap och situation. Du behöver mycket stöd och det är otydligt för mottagaren vad du menar.Du kan redovisa dina bilder och anpassa redovisningen till budskap och situation på ett ganska bra sätt.Du redovisar dina bilder och anpassar redovisningen till budskap och situation på ett bra sätt.Du redovisar dina bilder och anpassa redovisningen till budskap och situation på ett mycket bra sätt.

Biologi
FörmågaNrDu når inte kunskapskravenDu når kunskapskraven Du når kunskapskraven välDu når kunskapskraven mycket väl
Använda dina kunskaper i biologi för att granska information och uttrycka vad du tycker i frågor om hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet1Du ställer få eller inga frågor, du säger inte vad du tycker och lyssnar inte på andras åsikter om hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet. Du bidrar inte till att diskussionen går framåt.Du är med i samtal, ställer frågor, säger vad du tycker och lyssnar på andras åsikter om hälsa, natrurbruk och ekologisk hållbarhet. Du bidrar lite till att diskussionen går framåt på ett ganska bra sätt.Du är med i samtal, ställer frågor, säger vad du tycker och lyssnar på andras åsikter om hälsa, natrurbruk och ekologisk hållbarhet. Du bidrar till att diskussionen går framåt på ett bra sätt.Du är med i samtal, ställer frågor, säger vad du tycker och lyssnar på andras åsikter om hälsa, natrurbruk och ekologisk hållbarhet. Du bidrar till att diskussionen går framåt på ett mycket bra sätt.
2Du söker bara naturvetenskaplig information från en källor. Du deltar inte i diskussioner om hur informationen och källorna kan användas.Du söker naturvetenskaplig information från några olika källor. Du deltar i diskussioner på en enkel nivå om hur informationen och källorna kan användas.Du söker naturvetenskaplig information från några olika källor. Du deltar i diskussioner på en utvecklad nivå om hur informationen och källorna kan användas.Du söker naturvetenskaplig information från några olika källor. Du deltar i diskussioner på en väl utvecklad nivå om hur informationen och källorna kan användas.
3Du använder inte eller för lite naturvetenskaplig information i diskussioner, i dina egna texter och i andra redovisningssätt. Du anpassar inte informationen till situationen på ett tillräckligt bra sätt.Du använder naturvetenskaplig information i diskussioner, i dina egna texter och i andra redovisningssätt. Du anpassar informationen till situationen på ett ganska bra sätt.Du använder naturvetenskaplig information i diskussioner, i dina egna texter och i andra redovisningssätt. Du anpassar informationen till situationen på ett bra sätt.Du använder naturvetenskaplig information i diskussioner, i dina egna texter och i andra redovisningssätt. Du anpassar informationen till situationen på ett mycket bra sätt.
Fysik
FörmågaNrDu når inte kunskapskravenDu når kunskapskraven Du når kunskapskraven välDu når kunskapskraven mycket väl
Använda kunskaper i fysik för att granska information och uttrycka åsikter/tyckande i frågor om energi, teknik, miljö och samhälle1Du ställer få eller inga frågor och/eller har inga åsikter/egna tankar om energi, teknik, miljö och samhälle. Du bidrar för lite i diskussionerna.Du frågar, säger dina åsikter och lyssnar på andras åsikter om energi, teknik, miljö och samhälle. Du är med i diskussionerna och bidrar till att samtalet går framåt på ett ganska bra sätt.Du frågar, säger dina åsikter och lyssnar på andras åsikter om energi, teknik, miljö och samhälle. Du är med i diskussionerna och bidrar till att samtalet går framåt på ett bra sätt.Du frågar, säger dina åsikter och lyssnar på andras åsikter om energi, teknik, miljö och samhälle. Du är med i diskussionerna och bidrar till att samtalet går framåt på ett mycket bra sätt.
2Du söker naturvetenskaplig information från endast en källa. Du deltar för lite eller inte alls i diskussioner, på en enkel nivå , om hur informationen och källorna kan användas.Du söker naturvetenskaplig information från olika källor. Du deltar i diskussioner, på en enkel nivå , om hur informationen och källorna kan användas.Du söker naturvetenskaplig information från olika källor. Du deltar i diskussioner, på en utvecklad nivå , om hur informationen och källorna kan användas.Du söker naturvetenskaplig information från olika källor. Du deltar i diskussioner, på en väl utvecklad nivå , om hur informationen och källorna kan användas.
3Du använder för lite eller ingen naturvetenskaplig information när du diskuterar, skriver egna texter och redovisar på olika sätt. Du anpassar inte informationen till situationen tillräckligt.Du använder naturvetenskaplig information när du diskuterar, skriver egna texter och redovisar på olika sätt. Du anpassar informationen till situationen på ett ganska bra sätt.Du använder naturvetenskaplig information när du diskuterar, skriver egna texter och redovisar på olika sätt. Du anpassar informationen till situationen på ett bra sätt.Du använder naturvetenskaplig information när du diskuterar, skriver egna texter och redovisar på olika sätt. Du anpassar informationen till situationen på ett bra sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar