Så här ska vi arbeta!

Tid?
Vecka 36-40

När i veckan?
På våra två temapass på måndagar och tisdagar samt på del av tiden där det står sv och so-ämnen på schemat.

Vilka ämnen ingår?
I temat ingår svenska, so, bild och no.

Hur ska vi organisera oss?
Vi arbetar i åldersblandade basgrupper. I varje grupp finns 4-5 elever. Vi har 9 grupper med 4 elever och 3 grupper med 5 elever. Handledare för grupperna är Pia, Lotta och Peter. Varje handledare har ansvar för 4 grupper. Det innebär att varje handledare ansvarar för 17 elever. I temat arbetar även Camilla och Helen O.

Ibland kommer vi att ha storsamling i Musiksalen, ibland är det bildpass för ex Pias grupper och då arbetar Lottas och Peters grupper på med andra saker. Ett schema för hur det hela kommer att gå till under temapassen skapas för varje unikt tema. Vad vi ska arbeta med avgör hur vi gör.

Arbetssätt
Vi kommer att arbeta med case/uppdrag som ni ska göra enskilt och i grupp. På bloggen hittar du all information om temat och här kommer även ni elever att lägga in saker som ni gör i temat.

Vi kommer att arbeta med:

  
 Förmåga från Läroplanen
 Uppgift
 Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap
Vi arbetar med symboler och valaffischer
 Analysera bilder
 Vi undersöker och diskuterar vad bilderna "säger"/vilket budskap finns i bilderna?
Uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv 
Vi diskuterar och argumenterar om olika politiska frågor. Vi får koll på vad de olika partierna tycker och vad vi själva tycker.
 Söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet.
Vi använder oss av tidningar, TV, internet och intervjuer när vi tar reda på fakta och åsikter. 
 Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Vi skriver texter, diskuterar och gör enkla muntliga presentationer.
Granska information, kommunicera och ta ställning i frågor rörande hälsa, energi, teknik, miljö, samhälle, naturbruk och ekologisk hållbarhet.
 Vi tar reda på...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar